?

Log in

No account? Create an account
 
 
05 November 2006 @ 06:09 am
על דאטפת אטפוך ומטיפיך יטופון  

בתלמוד בבלי, מסכת סוכה, דף נ"ג עמוד א', אנו מוצאים (או לא מוצאים, אם אנחנו חושבים שיהדות זה איכס ולא מתקרבים לתלמוד) את הסיפור הבא על הלל הזקן:

"הוא ראה גלגולת אחת שצפה על פני המים. אמר לה: על דאטפת אטפוך ומטיפיך יטופון". (סיפור זה מופיע גם במסכת אבות).

היות וחלק מהמשפט כתוב עברית, אין צורך לתרגמו; אך מה שאמר הלל לגולגולת, בארמית אמר, וראוי לתרגמו לעברית: "על שהטבעת [אחרים] - [אחרים] הטביעו אותך; ועם זאת אלה שהטביעו אותך -- סופם שיוטבעו גם הם".

אם אינני טועה, כיום קוראים לזה "מעגל האלימות". גם כן שם לא רע.

ובהקשר הבוער: ודאי שמאסר העולם שיגאל עמיר נידון לו הוא עונש מתאים למעשה שביצע: "מטיפייך יטופון". אך בהקשר רחב יותר אין מנוס מלזכור שהאיש שאנו מכנים "קורבן הרצח הפוליטי הראשון" הוא למעשה מבצע הרצח הפוליטי הראשון במדינת ישראל: פחות מחודש וחצי אחרי קום המדינה היה זה יצחק רבין שחיסל את מעפילי האונייה "אלטלנה" שנשאה נשק למגיני הארץ - וכל זאת כדי שנשק זה לא יפול לידי האנשים הלא נכונים בצה"ל (לא נכונים - קרי: לא מאנשי שלומו של דוד בן-גוריון).

ששה עשר מעפילים נהרגו אז בידיו של יצחק רבין, הנזכר במעשה בגאווה רבה בספרו "פנקס שירות" (ואילו בן-גוריון כינה את תותחו של רבין "התותח הקדוש"). בן-משפחתי, יהודה אבישי, נותר בחיים, כיוון שהצליח להימלט בשחייה.

אם ליגאל עמיר מגיע שעד סוף ימיו ייצמד אל שמו הכינוי "רוצח ראש הממשלה", הרי שליצחק רבין יש להצמיד את הכינוי "רוצח המעפילים", ולהתמיד בכך: "על דאטפת אטפוך".

לכל בר-דעת ברור שעובדה זאת אין בה כל הצדקה למעשה הרצח (ואפילו מיותר לציין זאת, אך נשוב ונציין לשם הדיוק). אך יש בזה אמת. והרי אנו רוצים גם אמת וגם צדק, לא? אז הנה, הצדק נעשה, ועכשיו מגיעה האמת.

 
 
 
or bareketorbar on November 5th, 2006 09:19 am (UTC)
טוב נו, שיהיה עוד ויכוח חסר טעם
למרות הדגשותיך החוזרות שאינך מצדיק את הרצח, האם באמת אינך רואה את ההיתממות בהשוואה בין מתנקש שעל פי דברי מחנה מסוים בציבור פעל על דעת עצמו ואשמתו בטוחה, לבין מפקד צבאי שפעל פעולה שנויה במחלוקת אך לא בלתי חוקית בעליל במסגרת תפקידו הצבאי. אגב עצם המצאותו של רבין באזור שנויה במחלוקת גם היא. י
אין שום התממות במשפט "זה לא שהרצח מוצדק אבל נעשה כאן צדק"? י

רמז: התשובה לשאלה האחרונה היא: כן
zelenajazelenaja on November 5th, 2006 10:10 am (UTC)
אני שותפה לניקוד מבטך על יצחק רבין. ואין די במעפילים הרי הוא הפך אותנו לקורבנות השלום שהוא ניסה לבנות. כל האוטובוסעחם המתפוצצים, כל קורבנות השלום, קורבנות שווא, כל הכתבות בטלוויזיה אשר הראו את השחקנים לבושים כפעילי ימין עושים מעשי עוגמה לערבים. לא ראשון ולא אחרון הוא מאלה שכל אמצעי הוא טוב כדי לממש רעיונותיו אבל...

לא יעשה במדינה דמוקרטית רצח נבחר ציבור על סמך עמדתו פוליטית.

למרות שפירסומים שמים בספק מי היה באמת מבצע להורג, ומי פעל כדי לתת ליגעל אמיר כל אמצעים וכוח נפשי כדי לעשות את המעשה...

בכל מקרה כל עוד לא הוכח שזה לא הוא היורה מקומו בכלא.
assafr on November 5th, 2006 01:29 pm (UTC)
איני מסכים לדעתך

שוב, יש הבדל של שמים וארץ בין רוצח לבין מנהיג ש(אולי) שוגה אבל כוונותיו חיוביות והוא מן הסתם משוכנע שהוא מונע טרגדיה עתידית נוראית יותר.

אגב, לפי הבנתי הביטוי "קרבנות השלום" מעולם לא נאמר על-ידי מנהיגי השמאל (רבין, פרס, ביילין, וכו'), אם כי הפך למטבע-לשון מיוחסת (כמו המיצובישי של גולדפארב או ה"אלמנטרי ווטסון").


Yossi Gurvitzygurvitz on November 5th, 2006 05:07 pm (UTC)
עלילת דם


ואפילו עלילה חדשה יחסית. היא החלה רק לאחר הסכמי אוסלו.

באלטלנה התרחש קרב. בניסיון הנחיתה בכפר ויתקין, פתחו אנשי האצ"ל באש על חיילי צה"ל שבאו לעצור אותם ולהחרים את הנשק. כן, היתה שם פרובוקציה מעליבה מצד אנשי צה"ל. לא, היא לא הצדיקה ירי.

כשניסתה האלטלנה לנחות בתל אביב, ערקו גדודים של אנשי אצ"ל מחזית הדרום - כל זה קרה בהפוגה הראשונה - והסתערו על מטה הפלמ"ח, בנסיון לכבוש אותו. בקרב שפרץ במקום, נהרגו שלושה אנשי פלמ"ח. ההרג היה דו צדדי.

וכרגיל, הצד החזק ניצח. תותח צה"ל הטביע את האלטלנה. אבל הוא לא הופעל על ידי יצחק רבין, שכלל לא היה באותו מקום, אלא על ידי אייזיק ויינשטיין, לימים קצין בעל זכויות בחיל התותחניפ.

ומאחר שחמישים שנים לאחר מכן היה צריך להשמיץ את רבין, ומאחר והיה צריך לנקות את הדם מעל ידיהם של חובשי הכיפה, ומאחר ואף אחד לא זכר את ויינשטיין, נוצרה עלילת הדם הזו. זה שאתה חוזר עליה מוריד מאד מערכך.

assafr on November 7th, 2006 08:49 pm (UTC)
? ומה נאמר על כך בספר שלו

אין לי את "פנקס שרות", אבל ב"עלילת הדם" תמיד טוענים שבספר הוא מייחס זאת לעצמו.

[שאלה זו מופנית גם לאלי, המזכיר גם הוא את הספר בידענות רבה]
Саша Непомнящий: pic#31983438sashanep on November 5th, 2006 10:33 pm (UTC)
ואבכן? האם יגעל עמיר רצח את רבין? עד עתה איננו יודעים
(Anonymous) on August 1st, 2009 07:05 am (UTC)
אבל למה לסגור ביצחק
ולא לסגור ברצח יהודים , הלא כל שרצח נפש בעולם יגיע לו עונשו ,דאטפת יטיפוך ובאו לעונשם גם רחבעם זאבי ובגין ודדו ושרון
גם המסית יבוא עונשו וכל הרשעים לצערי, יבוא עונשם